Bij stijve of pijnlijke spieren, wanneer je hierdoor belemmerd wordt in het dagelijkse functioneren.

Wanneer fysiotherapie?

Als je last hebt van stijve spieren of pijnlijke gewrichten en je daardoor niet meer goed functioneert, kan fysiotherapie uitkomst bieden. Deze behandelmethode is speciaal gericht op klachten aan spieren, pezen, banden en gewrichten, ofwel het bewegings- en houdingsapparaat. Bij het eerste bezoek aan onze praktijk wordt in kaart gebracht wat de klachten precies zijn en waar de oorzaak ligt. Op grond daarvan wordt, samen met jou, een behandelplan opgesteld.

De behandeling

Fysiotherapeutische behandelingen kunnen o.a. bestaan uit mobilisaties – dieptemassages die een heilzame werking hebben op het spier- en bindweefsel –, trainingen gericht op kracht- en conditieverbetering, en coördinatie- en loopoefeningen – of een combinatie daarvan. Ook wordt er goed gekeken naar je houding, omdat deze vaak de oorzaak is van veel klachten.

Duur en frequentie

Een fysiotherapeutische behandeling duurt een half uur. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de klacht en de ernst ervan. Daarnaast wordt advies gegeven over hoe de klachten, ook in de toekomst, te voorkomen zijn.

Kosten en vergoeding

De kosten van fysiotherapie komen in aanmerking voor vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering als je een aanvullende verzekering met fysiotherapie hebt. Er is geen verwijzing van een arts nodig, en de kosten komen niet ten laste van het eigen risico.
Wanneer je wordt behandeld voor een chronische klacht – die voorkomt op de door de overheid vastgestelde Chronische Lijst – kom je na een bepaald aantal behandelingen in aanmerking voor vergoeding vanuit de basisverzekering. Hierop is het eigen risico wél van toepassing.
Wij kunnen je hierover alle informatie geven.

Bij welke klachten?

• Pijnlijke spieren en gewrichten
  • Zwelling van gewrichten
  • Rug- en nekpijn