Bij aanhoudende fysieke klachten, bijvoorbeeld na een val of ongeluk, of bij overbelasting van de gewrichten.

Wanneer manuele therapie?

Soms loop je eindeloos rond met vage klachten, zoals hoofdpijn vanuit je nek, een zeurend gevoel in je gewrichten, pijn in de rug (‘door je rug gaan’) of tintelingen in armen of benen. Dat trekt een zware wissel op je functioneren én op je algehele gevoel van welzijn.

Manuele therapie is gericht op het behandelen van dit soort vage, chronische klachten die samenhangen met de gewrichten. De oorzaak daarvan kan heel divers zijn: bijvoorbeeld een ongeluk, slijtage, maar ook overbelasting doordat steeds dezelfde beweging wordt gemaakt, of… juist een gebrek aan lichaamsbeweging. Vaak voel je pijn op een heel andere plek dan waar de klacht ontstaat. De manueel therapeut kan achterhalen waar de werkelijke oorzaak zit en het probleem gericht aanpakken.

De behandeling

Elke behandeling begint met een grondig onderzoek. De manueel therapeut brengt dan alle lichamelijke problemen nauwgezet in kaart en zet de meest waarschijnlijke oorzaken op een rijtje. Op grond daarvan wordt een prognose gemaakt en een behandelplan opgesteld.

Bij de behandeling zelf worden de lichaamsdelen rond het gewricht dat problemen oplevert, bewogen. Meestal bestaan die bewegingen uit zacht trekken of duwen, soms uit manipulatie, ook wel ‘kraken’ genoemd. Het weldadige effect daarvan is meestal direct merkbaar: de pijn verdwijnt en de beweeglijkheid van het gewricht neemt toe. De manueel therapeut geeft verder adviezen over gezond bewegen.

Duur en frequentie

Een manueel-therapeutische behandeling duurt een half uur. Het aantal behandelingen is afhankelijk van de klacht en de ernst ervan. Daarnaast wordt advies gegeven over hoe de klachten, ook in de toekomst, te voorkomen zijn.

Kosten en vergoeding

De kosten van manuele therapie komen in aanmerking voor vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering als je een aanvullende verzekering met fysiotherapie hebt. Er is alleen een verwijzing van een arts nodig wanneer het een klacht betreft die uit de basisverzekering wordt vergoed.

Bij welke klachten?

• Hoofdpijn, migraine, duizeligheid
  • Pijn aan nek en schouders
  • Kaak- en schedelklachten
  • Whiplash
  • Pijnlijke ribben, al dan niet met ademhalingsproblemen
  • Lage rugpijn
  • RSI, tennisarm, muisarm e.d.
  • Peesontstekingen
  • Uitstralende pijn naar armen of benen
  • Carpaal tunnel syndroom, ganglion
  • Liesblessures